Kandang Kambing Basri di Kuala kedah…

Assalamualaikum kepada semua peminat blog ni…..

Kali ini saya menceritakan berkenaan dengan lawatan saya ke kandang kambing En. Basri di jalan Kuala Kedah. Perjalanan saya mengambil masa lebih kurang sejam jugak dari Sungai Petani.

En. Basri ni beliau seorang yang peramah dan layanan istimewa diberikan kepada saya dan kawan. Lokasi kandang kambing beliau juga amat menarik sekali iaitu bersebelahan dengan tali air, fuhhhh begitu nyaman sekali dengan angin yang sepoi2 bahasa… pehhhhh rasa macam nak duduk situ pulakk. Beliau tumpukan kepada baka boer sahaja, sebab pada beliau kambing boer ni senang dijaga dan on demand. Setiap orang ada pendapat masing2.

Kandang beliau begitu cantik sekali, dna terdapat banyak bilik2 yang diisi dengan ibu bunting, ibu dan anak kecik serta bapak pejantan. Suasana kandang yang nyaman dan sejuk menggalakkan lagi keadaan ceria di atas kandang tuu. Kandang beliau sentiasa dijaga rapi dan sentiasa dalam keadaan bersih dan dari itu kesihatan kambing jugak terjaga dengan baik. Kadar kelahiran di atas kandang juga tinggi, dan ini akan memberi pulangan yang lumayan kepada beliau.

Pada hari tersebut sempat juga saya mengambil gambar sekitar kandang beliau dan saya akan masukkan gambar tersebut pada episod kali ini. Di harap kepada semua peminat blog ini bergembira dan terhibur dengan gambar yang saya masukkan ini. Jika ada sebarang masalah atau cadangan sila email ke myusri@hotmail.com

Sekian dahulu pada kali ini, datang laa selalu ke blog ini untuk mengetahui perkembangan terkini berkenaan dengan penternakan di Malaysia. InsyaAllah.

Wassalam.

Boer Betina.

Boer betina sedang duduk rehat…

Ibu dan anak sedang berehat….

Gambar bilik2 kambing…

Sekian terima kasih.

Leave a Reply

